понеделник, 14 март 2011 г.

Инфраструктура за идеи

От "Капитал"
http://www.capital.bg/politika_i_ikonomika/bulgaria/2011/03/11/1057683_za_kakvo_ni_e_bulgariia/

Най-важното за начало

1. Разговор, но този път наистина
Създаване на две, или повече групи за организиране и фокусиране на дебата каква да бъде марката "България" и какви са целите й. Едната група трябва да е с по-малък състав и в нея да влизат представители на държавата, бизнеса и (с всички условности) гражданското общество. Идеята на този формат гарантира, че нито една група няма да наложи своя дневен ред. Представителите на бизнеса и неправителствения сектор, поне на теория, осигуряват приемственост на идеите и след смяна на властта. По-широката група пък включва подобни, но повече представители и нейната задача е да тества идеите, които се раждат в по-тесния формат.

2. Приоритети, приоритети, приоритети
Няма да се уморим да повтаряме, че най-важното е да знаеш какво искаш. Всяка група участници от споменатите по-горе трябва да дойде на масата с определени цели, които да защити пред останалите и да включи в общия списък с необходими за постигане задачи. Тъй като икономическите, социалните и политическите цели в някои случаи се разминават, консенсусът е задължителен. Той така или иначе ще подлежи на обществено одобрение, така че заложеното в него трябва да прави смисъл за повечето хора. По този начин никога няма да бъде допуснато внезапното появяване на огромен и неясен проект, като АЕЦ "Белене" например.

3. Инфраструктура за идеи
Каквото и да говорим, винаги опираме до хората. Това не е затворен проект от някого за някого, а касае всички ни. Хората трябва да се чувстват удобно в държавата си, която пък може да използва креативния им потенциал. Това означава да го отпуши. Интересно начало би било например създаването на звено, което да стимулира добрите идеи в администрацията. Такова звено би имало директен достъп до взимащите решения и би било напълно отворено към всеки, който иска да сподели добро хрумване. Що се отнася до финансирането на бизнес идеи, част от парите от европейските фондове не само може, но е напълно задължително да бъдат използвани с тази цел. В ЕС вече има 21 държавни схеми за т.нар. иновативни ваучери, които покриват разходите на малки и средни фирми за изследване, тестване и разработка на нов продукт. Така държавата де факто помага на бизнеса да премине "долината на смъртта" между идеята и излизането на пазара. България досега дори не е участвала в обсъждане за такъв тип ваучери.



Още събрани "сламки":
http://boabab.forumotion.com/t27-topic#352

Няма коментари: