събота, 20 юни 2015 г.

България и нейните непрокопсаници



Ромски комисар: Спрямо циганите трябва да се приложи германската практика

Отдавна бях наясно, че нашите непрокопсаници са толкова далеч от нормалната, европейска реакция на хора от едно функциониращо общество, но с горното си интервю Осман Октай ме отрезви окончателно.


И аз през годините - като проектът ми касае както мобилизиране на обществото в една страна, където държавата не функционира, така и отделно подситеми като ситуацията с ромите - съм се обръщал към от Бойко Борисов, до Плевнелиев - вече като президант, Кристалина Георгиева, Омбудсмана Пенчев, Цветан Цветанов по времето като министър, Калфин, Социалното министерство при няколко правителства...Максимумът беше официални писма с али-бали, като това в отговора до г-н Октай.



... Паралелно проучвах  механизмите,  възможностите  и опита за  самовъзпроизводството  на обществото на базата на  демократичността  и  солидарността. Попаднах на такива примерни системи в  англосаксонкия  свят, наричан от тях  Фриганизъм, както на приложения във Франция и Германия.
Представям един модел, който би могъл да се приложи  (  имам конкретни разработки по интрументариума - система в интернет )  с относително малки усилия, но обезателно не на частна основа. Приложил съм и кратко описаниена  основните  характеристика  на немския проект, по който лично съм участвал като  консултант.
Резултатът, при проложение, ще е както повишаване на обществената производителност, на личните доходи, така и реализиране на жизненоважни за страната въпроси, които без някакво групово  участи не могат да се реализират.
Може да е и база за обединяване на база личен и обществен интерес и демократично участи при вземане на решения на потенциални избиратели.

Идеен проект

Тази проект описва, най-общо, едно демократично средство, основа  за обeдинение и еднопосочност на  усилията на желаещи да участват граждани на базата на солидарност , демократичност, изгода за обществото, но и лична социална и материална изгода... Конкретно ползи, но и граждански контрол над държавата - което ще рече директно повишаване на производителността на обществото, и пак в личен материален и социален план.

Цели
· повишаване активността на гражданското общество, насочена към социални задачи, към контрол над държавата и органите й по демократичен начин;
· подобряване ефективността на труда и технологиите;
· моралните амбиции на проекта са насочени към създаване на действени механизми за мобилизиране на гражданското общество и самовъзпроизводство;
· увеличаване на предлагането, производството и ползването на свободни стоки и услуги;

Целеви групи
Инициатори на проекта, като двигател и „свободен“ генератор на идеи, са активни граждани от средната класа, но основната част на участниците в него, са лишените от социална защита хора с ниски доходи, включващи и гражданите от малцинствата, повече или по-малко изоставени от бедната и нефункционираща държава.
Ще участват фирми, готови да реализират  задачи на обществото и държавата, подпомагани на републиканско и общинско ниво и от европейски проекти.

Същност
Проектът представлява система в Интернет - "Гражданска електронна борса" със сходна на E-Bay технология за предлагане и реализиране на обществени, социални и граждански задачи, стоки и услуги с цел повишаване "производителността" – да се разбират реда и ефективността на функциониране на държавния апарат. Проектът предвижда както директно повишаване на преките доходи и ползи, така и кумулирането на средства за използването им в социален план.
Към стоките и услугите се включват задачи, обхващащи цялото общество и държавната дейност с всичките й подотрасли, от които на първо място за здравеопазване и образование, както и за различните видове социална дейност, вътрешния ред, гражданския контрол над държавата, взаимопомощта и работата със социално незащитени групи и т. н.,  в зависимост от гражданските инициативи и задачите на държавата.
Идеята е взаимствана от подобни функциониращи модели в световната практика, познати под името фриганизъм.
Настоящата система и практическите й правила са съобразени с пазарната икономика в български условия, като личните "сметки" на участниците в нея служат за предлагане и реализиране на обществени задачи, стоки и услуги, също както и за натрупвания в социален, пенсионен и здравноосигурителен план.

Принципи
· Системата е обща собственост на всички участници и се управлява според принципите на реалната демокрация. Като собственици на системата, участниците сами се грижат за прозрачност и справедливост чрез самоконтрол, самовъзпроизвеждане, демократичност на вземането на решения и управление ( от самото начало ще функционира електронното гласуване, както и по телефона – за целта всеки участник ще разполага с листове с пинове)
· Участието ще се осъществява чрез персонални сметки с предистория на дейността на лицата и пригодността им за участие на съответните нива.
· Синхронизацията на търсенето и предлагането ще се извършва чрез „бюрата за управление” от самите участници, но и чрез възможността за директен достъп до Интернет
· взаимопомощ, солидарност и кооперативност
· обединяване около най-належащите задачи пред обществото
· ефективен контрол  за спазване на законите и неприкосновеността на държавната собственост.
· при фирми – по-пълно реализиране на наличните стоки.
· мобилизиране в обществени и социални дейности, посредством мрежови принцип (индиректно между предлагащия и търсещия), реализиран чрез използване на т.н. “обществена борса”

Ето и принципите, по които функционира подобна система, но само на социално ниво, в Германия заедно с мои доуточнения за системата TIME Sozial
TIME Sozial - повече от допълнителна реализация на стоки и услуги
- TIME - е една обществено-социална борса за "размяна" на стоки и услуги от нова генерация
-TIME - не работи на локално ниво, а на национално
-TIME - регионални и изобщо подсистеми от всякакъв вид са възможни
-TIME - комбинира подобен опит от целия свят: кръг на размяна, натрупване на време, кръг за съвети и консултации, регионални пари и фондове.

-TIME - пенсионно, допълнително осигуряване, чрез натрупване на "социално-обществено време"
-TIME - отделя социалната от стопанската дейност. Така социалните дейности са свободни от данъци.

-TIME - работи заедно със съществуващите социални, обществени, помощни и граждански организации.
-TIME - дава възможност за помощ и взаимопомощ на бедни, социално слаби, възрастни хора, деца с увреждания и т.н.
-TIME - използва целенасочено стопаската система, размяната и стокооборота на системата и така повишава предлагането, консумирането, свързано на първо място със социалното, но също и със задачи на обществото.
-TIME - включва участието на общините и така подпомага комуналната инфраструктура
-TIME - базира се на ВРЕМЕ вместо на пари и така е независимо спрямо инфлация и/или кризи

-TIME - поощрява влагането на време за зациални или обществени дейности за регионалните групи, но и на национално ниво, като всяка от тях има отдделна ВРЕМЕВА сметка.
-TIME - използва ВРЕМЕВИ - ВАУЧЕРИ, за да намали разходите за подръжка, управление и развитие.
-TIME - е един проект, който сближава участиците със задачите на обществото.

Няма коментари: