събота, 18 юли 2015 г.

Борбата с повредеността




Илиян Василев, Фейбук:



Изкореняването на вишневото дърво пред Японския хотел епитомизира /олицетворява/ цялата чалга на прехода, тоталната деградация на вкусове и победата на посредствеността над здравия разум и нормалността. Да си припомним първоначалния проект на Ню Отани - с неподражаемата и единствена в страната завършеност на концепция, стил и изпълнение, той остана еталон за съвършенност - изключителен пример на японската традиция, култура и модерност. Тоталната противоположност на Кремиковци, на "Сделано в СССР" индустриална култура, на ампутацията на чувството ни към завършеност, финес и изпипаност в детайла. За хората от моето поколение това беше жив пример на най-високите стандарти в световния туризъм - мечта, по която трябваше да се ориентираме когато вече бяхме свободни. Помните ли перфектната градина, която по време на прехода поредните мутри превърнаха в Буда барове !?! Те дори не разбраха абсурдността на стореното от тях. Или японската къщичка, която преустроиха в някакво безтелесно подобие на българска чалга идея за японски ресторант. Помните ли сепаретата. Логиката на чалгарите бе, че няма достатъчно приходи от оригиналната къща, трябвало повече столове, места и повече оборот. С глупак който няма представя за мястото на тази къщичка в цялостната завършена концепция на комплекса как да спориш?
Помните ли логичната завършеност на целия комплекс, хармонията и балансите включително с кортовете, които след това се превърнаха в посредствена мечта за нови стотици хиляди квадратни метра застроена площ. .
Или вътрешния дизайн в общите пространства и лобито, което беше оригинален японски щрих на японската модерност и с изключителен финес. Интериорът който днес а като на централна или аерогара с лукс магазини но без грам оригиналност, стил или цвят. Всичко което имахме като изкючително богатство на Ню Отани е вече минало. И поредния посредственик, който само защото се е самопределил като вещ в туризма, си позволява да изтръгне дърво, което присъства точно там и е точно японска вишна, защото архитектът и дизайнерите са преценили, че тъкмо тя и там трябва да бъде логично интегрирана в околното пространство, като символ на далечната страна. Кой беше архитектът - съмнявам се, че нашенския бизнесмен изобщо ще си спомни, а той е колос в световната архитектура и точно както е неуместно до надграждаш и модернизираш творенията на големите майстори в изкуството, така никой не трябваше да пипа творението на Кишо Курокава, а то да бъда обявено за национално богатство..
След това ми кажете, че този български бизнесмен изобщо някога ще създаде продукт на световно равнище или ще изведе България напред в каквото и да нещо. Най-многото да я приравни към собствената си посредственост. Това е трагедията на българския туризъм - мутробарокът заличи следите на оригиналност, на стил и на традиции, които днес унищожаваме като заменяме една японска вишна с безродна палма, защото въпросния господин вероятно често ходи до Дубай. Тогава във времето на соц България, помня мои приятели работеха на строежа на Японския, помня и първия му шеф - чичо Сашо Андреев. Колкото и тоталитарна да беше държавата, тя имаше уважението към японските архитекти и проекти /българския проект бе клонинг на подобен проект в Токио/ и не си позволи чалга.
Днес за съжаление вече няма кой да спре войнстващата посредственост. Час по-скоро подобни архитектурни богатсва трябва да имат режим на паметниците на културата. Най лошото е, че поне два пъти пред последните двадесет години попадах на истински инвеститори, но всеки път когато проявяваха интерес - се намесваха политическите покровители на ширещите се на Панорамния ресторант мутри и сделките се решаваха в полза на подобия на текущия собственик.


Няма да са достатъчни промените в законите, конституцията, механизмите на контрол от ЕС....Нужно е нещо, което българската интелигенция пропуска вече около 150 години. От създаването на третата българска държава. Едно достатъчно, неповредено интелигентско, но и народно движение, което да разработи и внедри "Доктрината". Съвремието предлага достатъчно добри знания и технологи.

Няма коментари: